I LOVE.. My man. Yoga. Friends. Sun. Messy hair. Travelling. Mornings. Dogs. Ink. Nature. Kissing. Eyebrows. Yogapants. Family. Natural cosmetics. Chocolate. Summer. Hugs. Bikinis. Books. Candle light. Turquoise. Nail polishes. Animals. Tea. Anklets. Braids. Woolsocks. Breakfast. Sea. Home. Cinnamon. Positive people. Juicing. Walking in the woods.

torstai 19. toukokuuta 2016

HAASTATTELUSSA: TUUNI & LORU



Oletteko koskaan käyneet kurkkaamassa Tuuni & Loru:n verkkokauppaa? Jos ette niin käykää ihmeessä! Itse en ollut edes kuullut koko putiikista ennen kuin aloin tutkimaan tarkemmin, mistä kaikkialta voisi hankkia ekologisempaa ja eettisempää muotia edustavia tuotteita.

Sain kunnian haastatella Tuuni & Lorun toista suunnittelijaa, kaimaani Susannaa. Omaa mieltäni lämmitti valtavasti lukea Susannan vastauksia. Pyydän nöyrästi, että jos meinaat hypätä haastattelun ohi, lue edes Susannan vastaus viimeiseen kysymykseen, kiitos <3

Miten Tuuni & Loru sai alkunsa?

Tuuni Design ja Loru Design ovat aloittaneet omilla tuotemerkeillään vuosina 2008 ja 2009. Vuosien varrella yrittäjät kohtasivat usein myyntitapahtumissa ja yhteistyötä alettiin tehdä tihenevässä tahdissa. Vuonna 2015 syntyi ensimmäinen yhteinen mallisto ja vuonna 2016 yritykset yhdistettiin virallisesti Tuuni & Loru Oy:ksi. Alusta alkaen kummankin yrittäjän liikeideana on ollut valmistaa tuotteita ekologisista materiaaleista, aluksi pääosin kierrätysmateriaaleista. 

Mistä saatte inspiraatiota?

Inspiroidumme vanhoista esineistä, käsintehdyistä tekstiileistä, taidokkaasta käsityöstä. Tietyt muodot ja värit synnyttävät ajatuksia uusista tuotteista. Myös materiaalit inspiroivat ja monasti suunnittelutyö saattaakin käynnistyä jostakin upeasta materiaalista käsin.



Mitkä ovat teille tärkeimpiä arvoja tuotteiden valmistuksessa?

Haluamme valmistaa/valmistuttaa ekologisia, kestävän kehityksen mukaisia tuotteita, joiden valmistusprosessin jokainen osa-alue on eettinen. Pyrimme ostamaan materiaalimme läheltä, mieluiten Suomesta. Myös tuotteen valmistus tapahtuu kokonaan Suomessa. Tuotteet valmistetaan laadukkain työtavoin. Ekologisuutta mietitään jo suunnittelu- ja kaavoitusvaiheessa. Mietimme miten saamme tuotannossa minimoitua leikkuujätteen määrän. Tuuni & Lorulla on useita zero waste -malleja (leikkuujätteen määrä max 3%). Meille on tärkeää valmistaa tuotteita, jotka ovat malleiltaan ja väreiltään ajattomia, mutta myös vuodenajattomia. Mallisto uudistuu pääosin väreiltään kaksi kertaa vuodessa mutta mallit pysyvät pitkälti samoina.

Missä tuotteet valmistetaan?

Tuotteet valmistetaan pitkälti omilla työhuoneillamme. Lisäksi meillä on ompelija Sastamalassa, joka avustaa vaatteiden ompelussa. 

Mistä hankitte tuotteissa käytetyt materiaalit?

Käytämme vaatteissa paljon kotimaista Orneuleen (Orivesi) luomupuuvillaa. Kuositrikoomme neulotaan Orivedellä ja painetaan Aitoossa. Käytämme jonkin verran myös kotimaisten tekstiilihuoltoyritysten poistoja (sairaalatekstiilejä) uudelleen värjättyinä. Osaan vaatteista, sekä laukkuihin ja syksyllä tuleviin sisustustekstiileihimme ostamme luomupuuvilloja Walesistä pienestä perheyrityksestä, joka tuo luomukankaita Intiasta. 

Ompelutarvikkeet sekä laukuissa käytetyt osat ostamme kotimaiselta tukkurilta. Korujen hopeaosat tulevat Puolasta.





Onko kaikki käyttämänne puuvilla luomulaatuista?

Kaikki käyttämämme puuvilla on luomulaatuista tai kierrätettyä.

Mitä mieltä olet nykypäivänä vallitsevasta ns. pikamuodista?

Nykypäivänä halpamyyntiketjujen mallisto vaihtuu n. 12 kertaa vuodessa. Kuluttajat saadaan tällä tavoin koko ajan haluamaan jotakin uutta. Materiaalit ovat huonoja, työ huonolaatuista ja usein teetetty maissa joissa työvoima on alipalkattua. Tällä tavoin saadaan vaatteen hinta niin alhaiseksi että se myös houkuttaa kuluttajaa ostamaan koko ajan uutta. Pikamuodissa on useita tekijöitä, jotka tekevät siitä eettisesti ja ekologisesti arvelluttavaa:


  • Suomessa päätyi viime vuonna n. 120 milj. kiloa tekstiilijätettä kaatopaikoille. Tämän jätevuoren päälle pitää vielä lisätä se jäte, joka syntyy vaatetus- ja tekstiilitehtailla vaatteiden valmistusvaiheessa (=kehruujäte ja ns. leikkuujäte) sekä se määrä alennusmyyntien jälkeen halpavaateketjujen poistamia vaatteita, jotka eivät koskaan edes ole päätynyt kuluttajille tai ovat palautuneet kuluttajilta reklamaatioiden kautta.
  • Olosuhteet joissa halpamuotiketjut teettävät vaatteita ovat usein ala-arvoisia. Työntekijät tekevät 12 tuntisia työpäiviä, eikä palkka siltikään riitä elämiseen. Myöskään työskentelyolosuhteet eivät ole inhimillisiä eikä työntekijöiden turvallisuudesta huolehdita.
  • Pilkkahinnalla tuotettujen, huonolaatuisten vaatteiden hinnat vääristävät ihmisten käsitystä siitä, mitä vaatteen tekeminen oikeasti maksaa. Halpaketjujen isot markkinointikoneistot saavat ihmiset haluamaan koko ajan uutta ja pitämään sitä normaalina. Usein törmäämme siihen että ihmiset kommentoivat esim. kotimaisten merkkien hintoja siten, ettei heillä ole varaa ostaa niitä. Useinhan totuus on kuitenkin se, ettei heillä ole varaa ostaa niitä niin PALJON ja USEIN kuin he vaatteita haluavat. Kysymyshän siis on oman arvomaailman tarkastelusta. Haluanko siis että "vaatteet on mun aatteet" vai onko elämän onnellisuudessa sittenkin kysymys jostakin muusta? 

Mitä ajatuksia haastattelun myötä heräsi? Onko Tuuni & Loru sinulle entuudestaan tuttu?

- Susanna

*Kuvien kukkaro ja pipo saatu Tuuni & Lorulta. 

2 kommenttia:

  1. Oi kuinka kiva haastattelu! Entuudestaan eivät olleet tuttuja, mutta nyt on pakko alkaa seuraamaan heitä, sen verran hienot arvot ja ekologinen puoli heillä :)

    ps. koru saapui eilen, iso kiitos! se on täydellinen <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Arvot on kyllä kohdillaan <3

      Jeeee, nyt on meillä molemmilla hienot käpymandalat kesäksi ;)

      Poista

Kiitos kommentistasi <3